Nederland Filantropieland
Webinar over fondsenwerving in tijden van corona
De corona-crisis is ook voor goede doelen een nieuwe en onbekende uitdaging.
Iedereen loopt rond met dezelfde vragen: mag ik donateurs op dit moment om aandacht vragen voor mijn zaak?
Hoe betrek ik mensen, zonder over hun reële zorgen heen te stappen?
En wat doe je, nu collectanten en straatwervers thuis moeten blijven?
Sommige organisaties trappen hard op de rem, terwijl anderen juist grote stappen vooruit zetten.
In een recent webinar van Nederland Filantropieland (09/04/2020) deelde WWAV-strateeg Ard Lok zijn visie op fondsenwerving in tijden van corona.
De volledige sessie kan online worden beluisterd via deze link.
Volgens Ard Lok kunnen de fondsenwervende organisaties in zes groepen worden uitgedeeld, aan de hand van hun niveau van betrokkenheid in de huidige Covid-19 crisis.
Elke categorie zou een ander type van aanpak mbt fondsenwerving kunnen overwegen.
Wij nemen zijn lijst over, gekoppeld aan Belgische voorbeelden.
Zes verschillende situaties
- Directe hulp in eigen land ter bestrijding van Corona
(Rode Kruis, Artsen zonder Grenzen, Dokters van de wereld)
-> Nu actief fondsenwerven - Organisaties die opkomen voor kwetsbare groepen door corona
(voedselbanken, hulp aan daklozen,…)
-> Nu actief fondsenwerven - Onderzoek naar oplossingen voor langere termijn
(medisch onderzoek)
-> Nu actief contact maken met doelgroep en fondsenwerven onder het brede publiek - Organisatie is zelf slachtoffer door annulering collecte, events
(Broederlijk Delen, Entraide et Fraternité, afgelaste events in de culturele sector)
-> Achterban actief en emotioneel betrekken, benadrukken wij-gevoel - Doelgroepen in het buitenland zijn slachtoffer van het virus
(medische NGO’s)
-> Achterban nu actief betrekken en later het publiek activeren - Geen directe link met Corona
(alle andere fondsenwervende organisaties)
-> Maak de inhoudelijke link niet, activeer je achterban en blijf strijden voor je doel
Tien tips
Vervolgens geeft Ard Lok een tiental tips voor fondsenwerving in tijden van Corona
1.Maak er geen corona-wedstrijd van Bagatelliseer de zorgen niet, maar blijf invoelend en sympathiek
2. Bied hoop in bange dagen.
Mensen gaan meer nadenken over het leven. Goede doelen kunnen juist nu een boodschap van hoop en samenhorigheid brengen
3. Vraag om hulp
Laat mensen onderdeel zijn van een oplossing!
4. Betrek je achterban
Hou je meest betrokken donateurs op de hoogte en nodig ze uit om mee te denken en te doen
5. Vraag begrip voor jouw onderwerp.
Wat gebeurt er als jouw doel slachtoffer wordt van deze crisis ? Maak dat invoelbaar
6. Breng een onderscheidende boodschap
Er is echt behoefte aan en ruimte voor andere onderwerpen
7. Zorg voor online verbinding
Mensen moten binnen blijven. Alle reden om juist nu in te zetten op online verbinding!
8. Inspireer en faciliteer
Door alle beperkingen brengt het virus ons ook tijd.
Tijd die je kunt gebruiken om draagvlak te creëren
9. Houdt contact met je speciale relaties
Als je warme contacten hebt, continueer dat dan. Maar wees voorzichtig op actieve werving op bijvoorbeeld nalaten
10. Plan je fondsenwerving vooruit
Corona gaat voorbij of wordt in ieder geval minder. Bepaal nu wat we wilt doen in mei, juni en in de zomer.
Bron
Nederland Filantropieland (09/04/2020): webinar 'Fondsenwerving in tijden van Corona', online beschikbaar via deze link
-> Lien vers tous les articles 'Covid-19 & fundraising'