‘Al die spullen uitdelen, is dat eigenlijk geen verspilling ?’
03/10/2019 Nogmaals een kritisch artikel, deze keer in Het Nieuwsblad, over de dubieuze praktijken van een gering aantal Belgische ngo’s die hun donateurs voortdurend met allerlei prulletjes bestoken, en de persoonlijke gegevens van hun schenkers zonder expliciete toestemming aan derden doorgeven of verkopen.
Het Nieuwsblad publiceerde op 21 september een getuigenis van de heer Vananderoye (Halle):
‘Voor mij liggen liggen intussen al vier meerkleurige balpennen, twee grote kalenders voor 2020, drie blaadjes met dieren en mijn adres erop. Gisteren kreeg ik zelfs nog een zonnebril toegestuurd. Moet dat allemaal? Is dat eigenlijk geen verspilling?’
Bedelbrieven met premiums
De voor- en nadelen van het regelmatig opsturen van bedelbrieven met ‘premiums’ werden reeds in vorige artikels van deze website besproken, waaronder:
- 'Le RGPD et l'envoi répété de cadeaux non-sollicités'
- ‘Mailings avec cadeaux non-sollicités: les arguments économiques’
'Waar halen zij mijn gegevens ?'
De heer Vanderoye vraagt zich tevens ook af waarom hij nu zoveel bedelbrieven van ngo’s krijgt die hem volledig onbekend zijn: ‘Waar halen zij mijn gegevens?
Deze praktijk, alsmede het regelmatig opsturen van premiums, wordt in België inderdaad nog steeds door de fundraising agency Direct Social Communication aangemoedigd.
Het frequent doorgeven of verkopen van adressen van schenkers zonder hun voorafgaande toestemming is nochtans volgens bijna alle juristen in diverse Europese landen tegenstrijdig met de Europese privacy wetgeving (GDPR).
-> 14/01/2019 - 'Cession d'adresses malgré l'absence d'opt-in'
Bron
Het Nieuwsblad (21/10/2019) - 'Van balpennen tot een zonnebril, allemaal in de hoop een gift te krijgen”