Fundraisers.be

Specialismen en ervaringen uit verschillende markten samen bundelen 

12/02/2021 - VOOR Fondsenwerving is een Nederlands netwerk van specialisten die zich inzetten voor goede doelen, maar ook voor klanten uit andere markten.
Verschillende specialismen evenals ervaringen uit verschillende markten samen bundelen is volgens dit nieuw initiatief de formule voor ‘fondsenwerving nieuwe stijl’.

LEGS NL Vergrijzingsupdate1 CoverVOOR Fondsenwerving voert regelmatig eigen onderzoek en analyses uit om kansen in de markt te ontdekken.
Om inzicht te krijgen in de leeftijdsopbouw van Nederland en het geefgedrag van verschillende generaties lanceerde deze organisatie onlangs  de Vergrijzingsupdate.

Het rapport Vergrijzingsupdate1 – ebook beschikbaar via deze link – bespreekt statistische evenals kwalitatieve info's die eerder door het CBS (Nederlands ‘Centraal Bureau voor de Statistiek’) evenals door Goede Doelen Nederland en het bedrijf Diversions werden gepubliceerd.

Generatie kenmerken

Het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) heeft per leeftijdsgroep onderzocht welk percentage van het gemiddelde inkomen aan 'giften' wordt besteed.

 LEGS NL Stat CBS1

De verschillen zijn duidelijk: 

  • cijfers van het CBS tonen dat wanneer de kinderen het huis uit zijn, vaker aan goede doelen gegeven wordt.
  • 75+ is het meest gul, maar dit wordt deels gecompenseerd door het lagere gemiddelde inkomen.
  • alleenstaanden (oververtegenwoordigd bij stijgende ouderdom) zijn het meest bereid te doneren.

Nalatenschappen: de kleine organisaties missen de aansluiting
Uit de cijfers van Goede Doelen Nederland (2019) blijkt dat gemiddeld 28% van de particuliere giften afkomstig is uit nalatenschappen:
Conclusie van de auteurs van het rapport Vergrijzingsupdate1: ‘Kijken we nader naar de cijfers, dan blijken de onderlinge verschillen tussen fondsen groot. Zo noteerden grote doelen in 2019 een groei in nalatenschappen van 12%. Middelgrote en kleine fondsen zien juist een krimp. De kleine organisaties missen de aansluiting.

Babyboomers denken meer individualistisch
Zal de komende generatie erflaters (de babyboomers) op gelijke wijze handelen als de stille generatie (kinderen van de verzuiling) ?

De nieuwe generatie ouderen (babyboomers) denkt duidelijk anders over doneren aan Goede Doelen dan de stille generatie.
Actief inspelen op de verschillen draagt meetbaar bij aan de effectiviteit vanfondsenwerving.

LEGS NL Vergrijzingsupdate2 Generaties Tabel
Een enquête van het Nederlands bedrijf Diversions noteerde heel wat verschillen in de centrale thema's die beide generaties van belang achten.
De stille generatie (kinderen van de verzuiling) denken vaak vanuit collectieve waarden.
Babyboomers denken meer individualistisch:

LEGS NL Vergrijzingsupdate3 Jongere vs oudere

Bron
- Vakblad Fondsenwerving: 'Vergrijzingsupdate 2021 brengt geefmotieven generaties in beeld' (link)
- VOOR Fondsenwerving - 'Verslag 'Vergrijzingsupdate1' (ebook verkrijgbaar via deze link)

______________________________
Suite: sommaires des articles
- Legs/Legaten: Actu (Belgique/België)
- Legs/Legaten: Actu (International/Internationaal)
-
 Centre de Ressources 'Legs' (menu principal)