19/04/2021 - Het onderzoek van CBF naar de impact van Covid-19 in 2020 op de goededoelensector laat grote verschillen tussen organisaties zien.
Hierbij worden de kleinste organisaties (tot 100.000 euro aan totale baten) het hardst getroffen: zij verliezen gemiddeld 13,4% aan opbrengsten ten opzichte van 2019, tegen een verlies van 0,3% bij grote goede doelen (> 2 miljoen euro aan totale baten).
De kleinere goede doelen zijn financieel het hardst getroffen.
Onder de grotere goede doelen is er een kleiner verlies, ook veroorzaakt doordat een klein aantal van hen juist een groei in baten laat zien.
Alles tezamen genomen verliest een organisatie gemiddeld 6% van haar inkomsten.
Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van de Radboud Universiteit en het CBF, Toezichthouder Goede Doelen.
Bron
CBF (19/04/2021) - 'Covid-19: Kleinere goede doelen in 2020 het hardst geraakt' (link)
CBF (ocotber 2020) - 'Highlights : Covid-19 onderzoek' (link)
Vakblad Fondsenwerving (19/04/2021) - 'Coronacrisis raakte kleine goede doelen het hardst, kloof tussen grote en kleine organisaties vergroot' (link)
______________________________
-> Prochain workshop en présentiel: 'Collecte de fonds: les fondamentaux' (deuxième semestre 2022) (lire)
-> Actu belge: tous les articles
-> Actu internationale: tous les articles
All of the data within the Top 100 Fundraising Charities Spotlight report draws on the Charity Financials database of annual charity statistics extracted from UK-registered charities’ annual reports and accounts.
The 2018/19 results indicate a marked fall in both voluntary fundraised and earned income amongst the top 100 in 2018/19. The annual growth rate for income overall was negative.
Legacies
The results show how legacy income has come to the rescue for many in 2018/19, but although this is very much welcomed, the findings should also sound a warning bell.
Legacies are principally the expression of past goodwill and wealth. Relying on legacies may not be a sustainable strategy in a period of faltering global growth, with the effects of the COVID-19 crisis difficult to predict.
Main trends
Source
Charity Financials report 'Top 100 Fundraising Charities Spotlight'
Author: Cathy Pharoah, Centre for Giving and Philanthropy, Cass Business School.
This report can be downloaded on the Charity Financials website.
______________________________
-> Prochain workshop en présentiel: 'Collecte de fonds: les fondamentaux' (deuxième semestre 2022) (lire)
-> Actu belge: tous les articles
-> Actu internationale: tous les articles
Impact de la pandémie
06/01/2022 - Le dernier baromètre du mécénat d'entreprise publié à l'initiative d'Admical note des perspectives d’engagement plutôt favorables pour 2021, malgré un contexte économique en berne.
72% des entreprises mécènes prévoient de stabiliser leur budget mécénat en 2021 pour faire face aux besoins massifs des associations.
Pour autant l’incertitude reste de mise car certaines entreprises pourraient bien être rattrapées par leurs difficultés financières.
87% des mécènes interrogés alertent sur le fait que l'engagement sociétal des entreprises risque d’être ralenti par la crise économique.
Etat des lieux du mécénat
L'étude d'Admical fournit par ailleurs d'intéressantes informations concernant le volume du mécénat ainsi que sa répartition par mode de soutien (financier, compétences, aide en nature) et par domaines d'intervention.
Evolution du mécénat en France
Répartition par domaines d'intervention
(budget en mauve, nombre d'entreprises en rouge)
Importance du mécénat local
Source
Admical (28/12/2020) - Baromètre du mécénat d'entreprise: chiffres-clés 2020 (lien)
______________________________
-> Prochain workshop en présentiel: 'Collecte de fonds: les fondamentaux' (deuxième semestre 2022) (lire)
-> Actu belge: tous les articles
-> Actu internationale: tous les articles
30/01/2021 - Op 26 januari stemde de Tweede Kamer unaniem in met de twee amendementen voor de aanpassing van de nieuwe Nederlandse Telecommunicatiewet met bestrekking tot de invoering van de opt-in voor telemarketing.
Dit betekent dat voor goede doelen het begrip klantrelatie wordt verruimd en dat de klanttermijn niet zonder inspraak van het parlement ingeperkt kan worden.
Bij uitvoering van deze twee amendementen wordt de positie van de sector versterkt.
In het oorspronkelijk wetsvoorstel was het begrip ‘klantrelatie’ beperkt tot mensen met wie een financiële relatie bestaat.
Het amendement verruimt het begrip ‘klantrelatie’ voor goede doelen zodat het voor goede doelen mogelijk blijft hun vrijwilligers en deelnemers aan een manifestatie telefonisch te benaderen voor steun of hulp.
Stevige lobby
Beide amendementen kwamen tot stand dankzij de stevige lobby van Goede Doelen Nederland, die op diverse momenten aandacht heeft gevraagd voor de bijzondere positie van goede doelen.
In ons land werd tot op heden, op basis van de Belgische wetgeving of van de Europese richtlijn (GDPR), nooit klacht ingediend wegens telefonische contacten van non-profit organisaties met hun vrijwilligers of sympathisanten (ondertekenaars van petities, enz.).
Bron
27/01/2021 - Goede Doelen Nederland - 'Tweede Kamer stemt unaniem met amendementen Telemarketing' (link)
______________________________
-> Prochain workshop en présentiel: 'Collecte de fonds: les fondamentaux' (deuxième semestre 2022) (lire)
-> Actu belge: tous les articles
-> Actu internationale: tous les articles
Recent articles related fo Legacies (International) are available through this link