Press Review' Fundraising' 15/04 - 15/05
Revue de presse - Persoverzicht - Press Review (15/04/2018 - 15/05/2018)
23/04/2018 Civil Society - Over £40m raised online for London Marathon 2018
Runners and fundraisers have raised over £40m for good causes using both Virgin Money Giving and JustGiving platforms during yesterday’s London Marathon 2018. (link)
28/04/2018 De Standaard - Cédric Frère
In de Belgische zakenwereld zijn ze er niet goed van dat de regering Cédric Frère op zijn 34ste al in de regentenraad van de Nationale Bank van België dropt. (...) Opvallend was wel dat hij eind vorig jaar bestuurder werd bij de stichting die de giften aan het Brusselse universitair ziekenhuis Saint-Luc kanaliseert.
Daar zit hij in het gezelschap van andere zeer rijke Franstalige Belgen met een erfelijke adellijke titel.
26/04/2018 De Dikke Blauwe - Donateurspanel: goed en minder goed nieuws over goede doelen
Positief is dat respondenten relatief veel vertrouwen hebben in goede doelen als het gaat om de bescherming van donateursprivacy. Daartegenover staat dat opvallend veel meer respondenten negatiever over goede doelen zijn gaan denken in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. (link)
30/04/2018 Civil Society - BBC1 plans to broadcast five-part series on charity fraud
A five-part series on charity fraud is due to be broadcast on BBC1, with filming taking place next month.
Nine Lives Media said it aims to raise public awareness about the problem and highlight the impact it has on charities and their beneficiaries. It also plans to highlight “the good work of charities”, and organisations on the front line of stopping charity scams. (link)
08/05/2018 De Dikke Blauwe / Gazet van Antwerpen - Bijna kwart meer erfenissen in Vlaanderen naar goede doelen.
In 2017 hebben goede doelen in Vlaanderen in totaal 254 miljoen euro geërfd, een stijging met 23 procent tegenover 2016 en zelfs met 41 procent tegenover 2015 (link)
08/05/2018 Noodhulp bij Natuurrampen: financiering op basis van voorspellingen
Overheden en major donors kunnen voortaan geld geven voor een ramp plaatsvindt. Het Nederlandse Rode Kruis heeft hiervoor het ‘forecast-based action-fonds’ in het leven geroepen. Eerder anticiperen op de gevolgen van een ramp vermindert het aantal slachtoffers aanzienlijk, meldt de hulporganisatie. (link)
09/05/2018 Civil Society - The UK charity sector’s total income has grown
The UK charity sector’s total income has grown by 4 per cent to £47.8bn, but smaller charities are “struggling”, according to NCVO’s UK Civil Society Almanac 2018 published today. (link)
14/05/2018 Kom op tegen kanker - '1000 km tegen kanker'
986 teams namen deel aan een alweer sfeervolle editie van de 1000 km voor Kom op tegen Kanker. Samen zamelden zij 4.930.000 euro in, een nieuw record. (link)
-> Actu Belgique/België (link)
-> Actu internationale - Internationale actualiteit (link)
‘The Fundraiser’: alles over fondsenwerving & marketing
Lenthe, het Nederlands Mediahuis van de Filantropie sinds 1995, lanceert in januari een nieuw medium voor fondsenwervers.
The Fundraiser is een onafhankelijk vaktijdschrift over fondsenwerving & marketing.
De nieuwe titel richt zich expliciet en uitsluitend op alle fondsenwervers en marketeers die actief zijn voor fondsenwervende nonprofits in Nederland zoals goede doelen en instellingen in cultuur, zorg- & welzijn, wetenschap en sport.
Uit het tiental interessante artikels van het nummer 1 (voorjaar 2018) pikten wij volgende thema’s:
‘Reputatieschade: hoe vertel je het de donateurs ?’ door Renée Steenbergen
‘Morele superioriteit – ‘Wij doen zulke dingen niet’ – blijkt helaas naïf: het aantal overtredingen van diverse hulporganisaties in alleen al het afgelopen jaar, is bij elkaar toch aanzienlijk’.
'Wangedrag is één ding, maar erover liegen stapelt daar misleiding bovenop’.
‘Ook niet denken: niemand komt het te weten. Bad news travels fast.’
Goede doelen zijn niet louter het domein van ngo’s
Sarah Clifton, manager fondsenwerving Save the Children NL, over het belang van samenwerken met wereldverbeteraars:
‘Hoe meer donateurs het gevoel hebben dat ze beter zelf iets kunnen oprichten dan dat ze zich aansluiten bij een bestaande organisatie, hoe versnipperder onze sector wordt.
Het is dus zorgelijk dat grote organisaties het contact verliezen met de wereldverbeteraars – die daan maar zelf aan de slag gaan.’
Over innoverende goede doelen: ‘Veel ngo’s durven niet te experimenteren met een andere aanpak, ze zijn bang voor mislukking’.
Besturen kunnen zich meer inzetten om grote gevers te vinden
Hans Geels, bestuursvoorzitter van Make A Wish Nederland, over kringen van grote gevers: ‘Ik denk dat de cultuursector daarin voorop loopt, die grote gevers zie ik nog niet bij sociaal-maatschappelijke doelen. Mensen die echt veel kunnen geven, stichten vaak hun eigen fonds, is mijn indruk.
De ‘traditionele goede doelen liggen vaak nog aan het infuus van de overheid of mikken op vele kleine donateurs’.
Over de rol van bestuurders om die groep te activeren: ‘Als bestuurders zouden we inderdaad wel wat actiever kunnen zijn qua persoonlijke inzet bij fondsenwerving’.
Nieuwe wet bescherming gegevens
'Alle gegevens die je voortaan over donateurs of potentiële gevers vastlegt, moeten worden gedocumenteerd.'
De 10 stappen van de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) worden in dit artikel samengevat, waaronder de centrale vraag: mag je vaste donateurs nog mailen ?
‘ Ja, je mag je vaste donateurs berichten sturen per email, sms of app. Ze hoeven daarvoor niet eerst toestemming te geven, maar je moet wel een makkelijke, gratis afmeldingsmogelijkheid bieden bij elk bericht dat je verstuurt.’
De vier edities van het Magazine, evenals de veertig digitale edities The Fundraiser Weekly en een onbeperkte toegang tot alle online artikelen, kosten € 84.
Infos: link
Filantropie en vrijgevigheid in de media (oct 2017 - feb 2018)
Recente persknipsels
De CEO van Brussels Airlines steunde Bike for Africa
Bernard Gustin, de ceo van Brussels Airlines, werd niet gehoord. (…) De laatste maanden zou hij uitentreuren geprobeerd hebben om zijn plan op de raad van bestuur te presenteren, maar Carsten Spohr gaf hem daartoe nooit de kans.
Uiteindelijk zou Spohr hem zelfs brutaal de mond hebben gesnoerd. ‘Je zou beter wat meer aan je cijfers denken, in plaats van te gaan fietsen in Afrika’, zou die hem hebben toegeworpen.
Daarmee doelde hij op Gustins deelname aan Bike for Africa, waarbij ceo’s gingen fietsen om goede doelen te ondersteunen.
De Standaard (8/02/2018)
Nooit zo veel emoties, nooit zo veel centen
10.576 acties hebben meer dan 10 miljoen euro opgeleverd voor 1.642 goede doelen. Opnieuw een recordbedrag voor De Warmste Week.
Het zijn cijfers die doen duizelen. We doen daarmee zelfs dubbel zo goed als onze noorderburen, die zich met Serious Request normaal gezien veel guller tonen.
“Het verschil is dat je bij De Warmste Week je eigen goed doel centraal kan stellen”, zegt nethoofd Jan Van Biesen. “Daar plukken we nu de vruchten van.”
Gazet van Antwerpen (20/12/2017)
De Warmste Week, Serious Request, Viva for Life
De Warmste Week (Studio Brussel): “Zondagavond werd duidelijk wat dat allemaal opgeleverd had: 10,8 miljoen euro, liefst 3 miljoen meer dan vorig jaar.”
Serious Request (Nederland): “Jarenlang bleven de Nederlanders met Serious Request monsterbedragen binnenhalen.
Daar lijkt nu een einde aan te zijn gekomen. De actie leverde dit jaar ‘nog maar’ 5 miljoen euro op.
In elf jaar is het nooit zo weinig geweest.”
Viva for Life (RTBf): “Ook Wallonië had zijn eigen warmste week. De actie heet daar Viva For Life.
Het opzet is vergelijkbaar met dat van Music For Life: drie presentatoren sluiten zich zes dagen en nachten op in een glazen studio.
Dat leverde 4,1 miljoen euro op. Een record.”
De Morgen (26/12/2017)
Het gevecht om de gulle hand: liefdadigheid is ook big business
Geen schokkende beelden meer
Tine Faseur (KU Leuven) : “De tijd van de schokkende beelden om mensen uit schuldgevoel of medelijden te doen geven, is voorbij.
Bij de oudere generaties werkt dat misschien nog, maar jongere mensen - tot dertigers en veertigers - hebben daar geen boodschap meer aan.
Zij willen een verhaal waarin ze zelf kunnen meestappen, waarin ze ook iets terugkrijgen: betrokkenheid, of een beleving. Eigenlijk willen ze eerder delen dan geven.
Niet dat ze gierig zijn, integendeel, maar het moet meer zijn dan eenrichtingsverkeer.”
Direct mail: de schaduwzijde
“Zo is bij de Vereniging voor Ethiek in de Fondsenwerving (VEF) de direct mailing klacht nummer één.
“Het gaat dan vooral om beelden en teksten die te schreeuwerig of te schokkend zijn”, zegt Erik Todts van VEF.
Ook het teveel aan brieven heeft een averechts effect. “Ik zie dat sommige organisaties er zo tien of meer per jaar versturen”, zegt Marc Michils (Kom op tegen Kanker).
“Ze hebben op korte termijn geld nodig en kiezen voor de gemakkelijkste weg. Maar tien per jaar is te veel.
Zo begin je mensen te irriteren, en dat is schadelijk voor de hele sector.
Voor mailings geldt hetzelfde als voor alle andere actiemiddelen: doe het met mate. Zes per jaar is meer dan genoeg.”
Het Nieuwsblad (16/12/2017)
De slimme schenkers: welk doel redt meeste levens ?
De “effectieve altruïsten”, een van oorsprong Britse beweging die nu ook in Vlaanderen voet aan de grond begint te krijgen.
Een van de pleitbezorgers is Tobias Leenaert, bekend van het Ethisch Vegetarisch Alternatief (EVA).
“Laat niet enkel je hart spreken, maar ook je verstand”, vat hij het idee achter de effectieve altruïsten samen.
De effectieve altruïsten passen bij elke gift drie criteria toe: Hoe groot is het leed? Hoeveel geld gaat er nu al naartoe? En zijn we in staat om het probleem op te lossen?
In de Verenigde Staten nemen de aanhangers dat heel letterlijk.
Zo hebben ze er berekend dat je met het geld om één Amerikaanse blindegeleidehond te trainen, in de Derde Wereld 400 tot 2.000 blinden kan genezen.
Met andere woorden: voor hetzelfde geld help je zo veel meer mensen.
Het Nieuwsblad (16/12/2017)
Eén op de drie zelfstandigen steunt De Warmste Week
Volgens een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) steunt 29 procent van de Vlaamse zelfstandigen De Warmste Week.
Ze doen dat via giften, door zelf deel te nemen aan acties, producten te verkopen of materiaal ter beschikking te stellen.
Het NSZ polste verder nog naar de algemene steun voor goede doelen. Blijkt dat 82 procent van de zelfstandigen iets schenkt aan het goede doel.
Vooral organisaties die ziektes bestrijden zijn populair.
Het Nieuwsblad (20/12/2017)
Gatz helpt cultuurwereld fondsen werven met Friendraising
Samen met Emolife Belgium start minister van Cultuur Sven Gatz een vormingstraject om de cultuursector beter te leren fundraisen.
Met de kunst van Friendraising kunnen cultuurorganisaties kennis opbouwen om met meer succes fondsen te werven.
Bron: website Cultuur van de Vlaamse overheid (13/10/2017)
Hoe groot zijn de erfenissen in Vlaanderen ?
Inwoners van de rijkste gemeenten laten bijna vier keer zoveel vermogen na als die van de armste gemeente.
In totaal werd in 2016 bijna 10 miljard euro geërfd.
Kijken we naar de armste en de rijkste gemeenten, dan valt op hoe groot de verschillen per gemeente zijn.
Inwoners van de rijkste Vlaamse gemeenten (Tervuren, Sint-Martens-Latem en Oud-Heverlee) laten bijna vier keer zoveel vermogen na als die van de armste gemeente: het Oost-Vlaamse Horebeke waar de erfenis in 2016 niet meer dan 64.000 euro groot was.
De Standaard (8/02/2018)
-> Het Fundraisers Forum publiceerde onlangs een studie over de evolutie van giften en legaten ten voordele van Belgische goede doelen (2015-2016).
Dit document is slechts in het Frans beschikbaar (link)
Fundraising in the UK - Latest news
'Best of' articles related to fundraising
& available online (july-september 2017)
23-08-2017 - Charity giving habits revealed in new survey. New research has found that the average person in the UK will give nearly £30,000 to charity over the course of their adult lifetime – equivalent to more than a year’s salary. (link)
17-08-2017 - Report: Two thirds of people under 45 back charitable bequests. (link)
17-08-2017 - Red Cross cuts fundraising spend by 26 per cent. (link)
14-08-2017 - Legacy income falls despite rising death rate. (link)
08-08-2017 - Fundraising Preference Service suppression requests fall sharply in weeks after launch. (link)
29-07-2017 - Britse goede doelen krijgen minder vertrouwen dan kappers. (link)
20-07-2017 - The Fundraising Preference Service, which lets individuals opt out of communications from selected charities has launched in the UK earlier this month. (link)
16-07-2017 - Charity marketing emails least opened by public, says DMA. (link)
12-07-2017 - Nearly a third of public want more charity regulation, finds latest trust poll. (link)
04-07-2017 - GDPR likely to mean '50 or 60 changes to Code of Fundraising Practice'. (link)
Fundraising Magazine (september 2017): features
- Growing legacies: charities develop new strategies to modernize legacy giving programmes
- State of emergency: lessons to be learned from Grenfell
- Meaningful contact: Red Cross UK tests out new ways to engage donors with contactless technology
- Charity women: group seeks to redress the gender imbalance in the sector
- Transformational partnerships: Autistica's big gift strategy has brought in µ3.6 m, mainly through partnerships
Fundraising Magazine is published by Civil Society Media - www.civilsociety.co.uk
Nederland: vrijgevigheid, fondsenwerving, non-profit communicatie
Persoverzicht Nederlandse media (juli-september 2017)
Volgende artikels zijn online beschikbaar:
18-09-2017 - Bank helpt de Hartstichting met doneren via Tikkie. (link)
16-09-2017 - Donatiebutton Facebook ook in Nederland. (link)
14-09-2017 - Compliance+Governance: het risico van allemaal 't zelfde doen. (link)
12-09-2017 - Netherlands Academy of Philanthropy uit de startblokken. (link)
07-09-2017 - Nalatenschappen naar een versnelde groeispurt van +3,4% per jaar. (link)
14-09-2017 - Crowdfunding voor goede doelen - Tips om te starten met online fondsenwerving. (link)
11-09-2017 - Nederland heeft tot nu toe 1,5 miljoen euro gestort op giro 5125 voor de slachtoffers op Sint Maarten en de andere eilanden die zijn getroffen door de orkaan Irma. (link)
04-09-2017 - Collecteweek KWF met innovatieve bijzondere collectebussen. (link)
29-08-2017 - Goede doelen gaan collecteren met mobiel apparaat. (link)
30-08-2017 - Twintig procent rijken major donor; maar strijkstok blijft spelbreker. (link)
29-08-2017 - Deel goede doelen biedt contactloos collecteren. (link)
15-08-2017 - Instagram heeft nog geen vaste plek bij goede doelen. (link)
11-08-2017 - Donateursvertrouwen blijft stijgen. (link)
09-08-2017 - Mobiel doneren nog lang niet ingeburgerd. (link)
31-08-2017 - Goede doelen weten nog steeds niet wat ze met Facebook aan. (link)
27-08-2017 - Volkskrant: ‘Opbrengsten goede doelen groeien’. (link)
25-08-2017 - Een op de vijf rijken wil vermogen schenken aan goede doelen. (link)
03-08-2017 - Jongeren zoeken sociale beleving bij goede doelen. (link)
11-07-2017 - Meer dan 15 miljoen gedoneerd aan creatieve projecten via voordekunst. (link)
20-06-2017 - De Nacht van de Vluchteling haalt een recordbedrag op van ruim 1,5 miljoen euro. (link)
Geraadpleegde bronnen: