Huis-aan-huiscollecte springlevend, mede dankzij innovatieve pincollectebus
Steeds meer mensen hebben geen of weinig contant geld in huis.
Voor iedereen die toch wil geven, hebben in 2017 eenentwintig nationale goede doelen de handen ineengeslagen om een alternatieve betaalmethode beschikbaar de krijgen. (…)
Met de pinbus wordt meer opgehaald dan bij de traditionele collecte.
Zo’n 60% van de gepinde donaties wordt contactloos betaald.
Twintig goede doelen genomineerd voor NRC Charity Award 2018
Vanaf 16 juli 2018 worden alle door de studenten van Willem de Kooning ontworpen advertenties gepubliceerd in NRC Handelsblad.
Info: www.nrccharityawards.nl
Kritische geluiden over fondsenwerving
Interview Joep Verboeket, algemeen directeur Kinderfonds Mamas, over fondsenwerving:
‘Als ik op feestjes ben, hoor ik meer dan vroeger kritische geluiden over donateurswerving. Met name mensen die clubs goed kennen, hen al lang steunen en dan toch twee keer per jaar worden gebeld of ze niet meer willen geven. Tel daarbij de straatwerving op tijdens het boodschappen doen, en ik snap waaropm mensen zich overbevraagd voelen’.
Dossier ‘De nasleep van de Oxfam-affaire'
‘Heeft de veldwerker nog wel recht op een privéleven waar de werkgever niets vanaf hoeft te weten, en kun je wel verantwoordelijk gehouden worden voor de partnerorganisaties die je in de arm neemt ?’
'Je kunt tien gedragscodes opstellen, maar er kan in de praktijk van alledag toch altijd een inividu zijn dat zich daar niet aan houdt’.
Disruptie in de fondsenwerving
Voor goededoelenactiviteiten kan blockchain een revolutionaire toepassing worden, de ultieme vorm van geoormerkt geven, waarbij het geld alleen maar gebruikt kan worden waarvoor het bedoeld is. Blochchain schakelt tussenpersonen uit, en een goed doel is in feite een tussenpersoon tussen donor en het doel.
Naast blockchain bespreekt dit artikel tevens de gevolgen de nieuwe privacywetgeving, de belangstelling van donateurs voor cryptocurrency en de nieuwe betaalmogelijkheden die door de Europese regelgeving PSD2 zullen ontstaan.
Nalaten: alle lichten staan op groen !
Volgend Henk De Graaf is de gouden eeuw van naltenschappen uiteindelijk nu toch aangebroken. In 2015 haalden Nederlandse goededoelenorganisaties met elkaar € 272.335.000 op. In 2016 was dit maar liefst € 338.343.000. In 2017 zouden de cijfers ook weer zijn toegenomen.
Bron
Vakblad Fondsenwerving (mei 2018)
Het actiebonnement kost het eerste jaar slechts € 77,- (ex. btw) i.p.v. € 97,- (ex. btw)
Vragen over abonnementen:
-> 'Best of Vakblad Fondsenwerving n° 8 (maart 2018)' (link)
Het Vakblad Fondsenwerving produceert jaarlijks
de Nationale Vakdag Fondsenwerving
Volgende editie: De Kuip, Rotterdam (maart 2019)
-> Andere artikels mbt het thema 'Fondsenwerving - Internationaal'