Article également disponible en version française: lien
De groepscampagne testament.be viert volgend jaar zijn tiende verjaardag.
Het team van testament.be bezorgde ons een interessante bijdrage over de historiek en evolutie van deze campagne, waarvoor dank.
Historiek en evolutie testament.be
testament.be nam in 2008 het initiatief om een bewustmakingscampagne rond legateren aan een goed doel in België op te starten en ging hiervoor op zoek naar goede doelen die hiervoor een budget wilden samenleggen.
In 2008 slaagde de vzw er in om 40 goede doelen over de streep te trekken.
Vanaf 2015 was het maximum van 120 bereikt.
Dit maximum werd in overleg met de goede doelen zelf bepaald.
Door het aantal deelnemers te beperken kan de support en de visibiliteit voor de deelnemers gewaarborgd blijven.
De campagne focust vooral op de positieve boodschap: het geluk van geven en het bouwen aan een betere wereld.
testament.be heeft zich ondertussen als “BRAND” in dit onderdeel van de fundraising weten te positioneren.
Daar waar de campagne zich vooral richt tot het grote publiek en op die manier ‘de zee bevist’, ondersteunt ze gelijktijdig haar leden in ‘het vissen in hun eigen meer’, met name het mobiliseren van de eigen achterban.
Inspraak
De inspraak van de 120 deelnemende goede doelen wordt gegarandeerd via een jaarlijkse enquête en een jaarlijks evaluatiebezoek (de Tournée Générale)
De campagne wordt aan de hand van de verkregen feedback - waar mogelijk – bijgestuurd (bijvoorbeeld aantal deelnemers, regionaliseren face2face, aanwezigheid goede doelen op face2face-events, … ).
Financieel
De strategie met betrekking tot de jaarlijkse deelnameprijs en staffel is bij de opstart van de campagne opgemaakt naar het voorbeeld van de buitenlandse campagnes, o.a. Remember a Charity in het Verenigd Koninkrijk.
Hierbij geldt dat de sterkste schouders de grootste lasten dragen.
De jaarlijkse deelnameprijs is een all-in prijs.
testament.be ontvangt NOOIT percentages op donaties of legaten.
testament.be is een vzw: ‘everything what comes in goes out’ en wordt integraal besteed aan de campagne.
Reserves worden ingezet voor speciale evenementen (zoals de Tournée Généreuse in 2016 en 2017).
In ruil voor de solidariteit en het financiële engagement krijgen de testament.be-goede doelen naast de ROI (return on investment) op lange termijn (méér inkomsten uit legaten) ook een ROI op korte termijn (tijdens het Europees overlegplatform is gebleken dat enkel België dit onderdeel heeft uitgewerkt):
• méér zichtbaarheid van hun missie en hun verwezenlijkingen (website, gids, advertising radio, tv, print en online, events … )
• waardevolle adressen van kandidaat erflaters - totaal aantal adressen 2008-2016 o.a. via bestelling gids = +/- 27.000 - waarvan zo’n 10% goede doelen hadden aangeduid
• support testament.be (back office / juridische helpdesk / gepersonaliseerd materiaal: advertising, banners, gids, video) - gemiddeld 3 huisbezoeken per week.
testament.be is er zich van bewust dat voor kleine goede doelen de gevraagde deelnameprijs moeilijk haalbaar is.
Wij geven hen alvast het advies om de mogelijkheid om hen te steunen via aan legaat voldoende zichtbaar te maken binnen hun eigen communicatie (website, folder, jaarverslag) en zijn er van overtuigd dat dankzij de bewustmakingscampagne van testament.be ook zij op lange termijn resultaten zullen boeken op dit vlak.
Resultaat
Het taboe rond het opnemen van een goed doel in een testament en het schrijven van een testament blijkt stilaan doorbroken.
Dit kunnen we opmaken uit de verhoogde interesse voor de juridische info-gids, het succes van de infosessies georganiseerd door de goede doelen, het frequenter aanduiden van een goed doel bij het bestellen van de gids (10%), de verhoogde persaandacht, de feedback van de Federatie Notarissen waaruit blijkt dat de opmaak van testamenten en het opnemen van een goed doel de laatste jaren duidelijk is toegenomen.
Mede dankzij de solidariteit van de testament.be-goede doelen is een aanzienlijke verhoging van het aantal testamenten waarin een goed doel wordt opgenomen vastgesteld en genereren een aantal goede doelen nu reeds méér inkomsten uit testamenten.
Uit recente officiële cijfers van het Ministerie van Begroting blijkt dat tussen 2011 en 2015 het bedrag aan erfenissen voor goede doelen in Vlaanderen is verdubbeld.
Deze positieve evolutie wordt nu al door een groot deel van de testament.be-goede doelen bevestigd, maar trekt zich uiteraard door naar alle goede doelen (ook niet-deelnemende en kleine organisaties).
Finaal zal iedereen dankzij het engagement van de testament.be-goede doelen winnen!
Immers, ‘bewustmaking’ overstijgt het cijfer 120 …
Wij zijn er van overtuigd dat deze positieve evolutie zich verder zal bestendigen.
Het blijft uiteraard gissen naar de toekomstige inkomsten uit legaten.
In België is er weinig openheid rond de inhoud van testamenten.
Veel legatarissen zijn bij de goede doelen ook totaal onbekend.
Een Harvard-studie spreekt van een potentieel dat dubbel zo hoog ligt als de geraamde en gekende bedragen.
HOGent, Helmo Luik en Socialware voeren momenteel in opdracht van testament.be een onderzoek uit naar de evolutie van inkomsten uit legaten.
De eerste resultaten worden verwacht begin september 2016.
Het is de bedoeling om jaarlijks een opvolging te voorzien = de Legaten Barometer.
Veel testamenten ten voordele van een goed doel zijn nu in opmaak.
Binnen afzienbare tijd zullen deze testamenten openvallen en zal het financieel potentieel voor de goede doelen en de ROS (return on society) de komende jaren enorm toenemen.
Immers, de generatie die komt te overlijden is bij uitstek een geëngageerde generatie die méér bezit en minder of geen kinderen heeft.
De goede doelen bereiden zich best nu al voor op een vriendelijke tsunami van legaten …
Toekomstplannen testament.be?
testament.be organiseert in september 2016 (try out in 2 steden) en september/oktober 2017 (8 steden) naar aanleiding van haar 10-jarig bestaan de “Tournée Généreuse” in 10 Belgische steden: Brugge, Luik, Namen, Antwerpen, Charlerloi, Hasselt, Gent, Louvain La Neuve, Brussel en Leuven.
In elke stad wordt een infomoment (= mini-salon) en kennismaking met 15 goede doelen (uitsluitend voor leden van testament.be) georganiseerd.
Voor elke stad wordt een regionaal promotieplan uitgewerkt (regionale radio, tv, print, online, station- en bus advertising).
Antwoorden op kritische vragen
Onvoldoende inspraak ?
Een jaarlijkse schriftelijke enquête en een jaarlijks evaluatie-overleg bij de goede doelen ter plaatse, moeten voldoende inspraak en feedback garanderen.
Waarom nemen sommige goede doelen niet deel aan de campagne ?
Vandaag is het maximale aantal deelnemers bereikt (er is een wachtkamer voor kandidaat-deelnemers).
Wij merken dat sommige goede doelen moeite hebben met de concurrentie van het solidair en evenwaardig zichtbaar zijn tussen andere goede doelen en het moeten rekening houden met de grootste gemene deler in het uitwerken van de campagne.
Is de deelnameprijs te duur voor sommige verenigingen ?
Het maximum aantal deelnemers is bereikt en het overgrote deel van de deelnemers blijft de campagne trouw.
Dit is voor ons een duidelijk bewijs dat de ROI versus de deelnameprijs voldoende is.
Vooral de ROI op korte termijn, die enkel door de Belgische campagne wordt gerealiseerd, blijkt een belangrijke troef in het succes van de campagne.
De deelnameprijs is vergelijkbaar met buitenlandse tarieven en is in het opstarten van de campagne ook bepaald naar analogie van de buitenlandse campagnes.
Er is ook niemand verplicht om deel te nemen aan de campagne, finaal zal toch iedereen winnen!
Ja, kleinere goede doelen kunnen moeilijk deelnemen wegens te duur, maar ze zullen finaal ook voordeel halen uit de campagne.
Wij adviseren hen om intern het onderwerp voldoende visibiliteit te geven (vissen in hun eigen meer).
Sommige deelnemers aan de campagne boeken weinig resultaten
Alle deelnemers van de campagne ontvangen ‘gouden adressen’ van geïnteresseerde kandidaat-erflaters.
Wie nu nog geen legaten ontvangen heeft, kan er alvast van uitgaan dat dit in de toekomst zeker het geval zal zijn.
Het duolegaat in vraag: generositeit versus fiscale optimalisatie
Sommige goede doelen staan uitgesproken negatief tegenover het duolegaat en ‘fiscale optimalisatie’.
Wellicht worden sommige kandidaat-erflaters in eerste instantie vooral aangetrokken door het element ‘fiscale optimalisatie’, maar in de praktijk merken wij in al onze contacten zeer veel generositeit, een warm hart en gemeende interesse voor de gekozen goede doelen en veel begrip voor het belang van een evenwichtig opgesteld duolegaat.
Het duolegaat en de fiscale optimalisatie staat uiteindelijk voor het geluk van zoveel mogelijk geven aan meerdere partijen: het goede doel én familie en vrienden.
testament.be zal het duolegaat blijven verdedigen in functie van het activeren van de generositeit bij de bevolking en zal er tegelijkertijd blijven voor ijveren dat de opstelling correct en evenwichtig gebeurt.
In realiteit stellen we vast dat een aantal marktleiders (o.a. KU Leuven en het Rode Kruis) wél actief promotie maken voor het duolegaat.
Infos
Website Testament.be
Andere artikels i.v.m. Archives 2013-2016 - Legs & Testaments