Fundraisers.be

13 Maart 2016 - Het rapport ‘Top 20 Peer-to-Peer Fundraising Events in the Netherlands 2015’ van Peerworks presenteert de top 20 fondsenwervende evenementen van non-profits in Nederland.
Een vertegenwoordiger van Kentaa online fundraising, een Nederlands platform voor het opzetten van goede doelen acties, was op de presentatie van het rapport aanwezig en noteerde volgende conclusies:

Evenementen komen in aanmerking voor de top 20 als ze de volgende kenmerken hebben:
   •  Het fondsenwervende evenement is een live samenkomst van mensen die deelnemen aan een specifieke activiteit. Hierbij worden ze aangemoedigd om fondsen te werven voor het goede doel waar het evenement aan bijdraagt. Het hoeft niet door het goede doel zelf georganiseerd te zijn.
   •  Het is een open evenement. In principe kan iedereen eraan deelnemen en fondsenwerven voor het goede doel.
   •  De opbrengst van het evenement gaat naar een Nederlands goed doel.

 

Korte conclusies uit de top 20 ten opzichte van 2014:

   •  Om in de top 20 te komen moet een evenement minimaal €463.037 ophalen. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2014. Het gaat goed met event fundraising in Nederland.
   •  De evenementen in de top 20 zijn dezelfde als vorig jaar. De volgorde is anders.
   •  De top twee is hetzelfde als vorig jaar: Alpe d’Huzes en RopaRun. Maar: de verschillen met de rest van de top worden kleiner.

Hoe kunnen non-profits hun opbrengst vergroten:
   •  Door inschrijfgeld te vragen voor het evenement (of dat te verhogen).
   •  Door (meer) deelnemers te vragen om zelf te doneren.
   •  Door (meer) deelnemers aan te moedigen om fondsen te werven.
   •  Door deelnemers aan te moedigen om meer fondsen te werven.
   •  Door het minimale bedrag dat een deelnemer moet werven te verhogen.
   •  Door meer en grotere donaties te stimuleren.
   •  Door alternatieve inkomsten te genereren uit merchandise, verkoop van eten en drinken, sponsoring etc.

Maar: om exponentiële groei van de opbrengst te realiseren: Vergroot het aantal deelnemers! De rest groeit dan mee. (Niet vanzelf, hier is ook vanuit de non-profit extra moeite, planning, aansturing en begeleiding voor nodig.)

Grotere opbrengst is in de top 20 bereikt door:
   •  Meer deelnemers bij bestaande evenementen.
   •  Het uitbreiden van evenementen naar meerdere locaties.
   •  Een hogere opbrengst per deelnemer of team.

Bron:

-> Andere artikels in rubriek Nederland - Nieuws in 't kort

-> Liste des articles de ce site, publiés sous Archives 2013-2017 - Défis sportifs et solidaires