Amendement verruimt begrip klantrelatie voor goede doelen
30/01/2021 - Op 26 januari stemde de Tweede Kamer unaniem in met de twee amendementen voor de aanpassing van de nieuwe Nederlandse Telecommunicatiewet met bestrekking tot de invoering van de opt-in voor telemarketing.
Dit betekent dat voor goede doelen het begrip klantrelatie wordt verruimd en dat de klanttermijn niet zonder inspraak van het parlement ingeperkt kan worden.
Bij uitvoering van deze twee amendementen wordt de positie van de sector versterkt.
In het oorspronkelijk wetsvoorstel was het begrip ‘klantrelatie’ beperkt tot mensen met wie een financiële relatie bestaat.
Het amendement verruimt het begrip ‘klantrelatie’ voor goede doelen zodat het voor goede doelen mogelijk blijft hun vrijwilligers en deelnemers aan een manifestatie telefonisch te benaderen voor steun of hulp.
Stevige lobby
Beide amendementen kwamen tot stand dankzij de stevige lobby van Goede Doelen Nederland, die op diverse momenten aandacht heeft gevraagd voor de bijzondere positie van goede doelen.
In ons land werd tot op heden, op basis van de Belgische wetgeving of van de Europese richtlijn (GDPR), nooit klacht ingediend wegens telefonische contacten van non-profit organisaties met hun vrijwilligers of sympathisanten (ondertekenaars van petities, enz.).
Bron
27/01/2021 - Goede Doelen Nederland - 'Tweede Kamer stemt unaniem met amendementen Telemarketing' (link)
______________________________
-> Prochain workshop en présentiel: 'Collecte de fonds: les fondamentaux' (deuxième semestre 2022) (lire)
-> Actu belge: tous les articles
-> Actu internationale: tous les articles
We thank our partners