Fundraisers.be

Twee Nederlandse fundraising agencies ondersteunen een nieuw kennisplatform: 'De Toekomst van Fondsenwerving'.


Het gaat helemaal niet zo goed
met de particuliere fondsenwerving in Nederland

Bericht van de stichtende fundraising agencies (Reinier Fundraising en Nassau Fundraising):
" Response is op alle fronten steeds lager. Kosten voor werving stijgen jaarlijks. Vervalcijfers van nieuwe donateurs gaan door het dak. De trend van dalende retentiepercentages is overduidelijk. Investeringen staan steeds meer onder druk. Donateurs worden gezien als portemonnee. Vaak zonder enige vorm van erkenning of dialoog. Korte termijn targets voeren de boventoon. En cruciale data inzichten ontbreken structureel.

We moeten ons realiseren dat het eigenlijk helemaal niet zo goed gaat met de particuliere fondsenwerving in Nederland. 
Er moet nu iets gebeuren voordat we te laat zijn. Is het echt zo erg? Ja.

De Toekomst van Fondsenwerving is een kennisplatform met als doel een duurzame verandering te bewerkstelligen in de Nederlandse fondsenwerving sector in lijn met de uitkomsten van The Commission on the Donor Experience.
Sluit je aan!

In Engeland zijn ze ons al voorgegaan. Het Engelse publiek voelt zich steeds meer onder druk gezet door goede doelen om maar te blijven geven. Het negatieve sentiment dat hieruit is voortgekomen heeft een kritisch niveau bereikt. Meer klachten, overheidsingrijpen, negatieve media aandacht en een nog verder dalend vertrouwen in goede doelen. 

In 2015 is daarom The Commission on the Donor Experience opgezet door Ken Burnett en Giles Pegram. 
Het doel van de commissie is om een verandering in de fondsenwerving te bewerkstelligen: om de cultuur in onze sector te veranderen waarbij donateurs altijd een centrale plek innemen. Waar transacties een gevolg zijn van relaties en niet andersom. 

Lange termijn inkomsten voor de non-profit sector zijn enkel en alleen te waarborgen door de relatie met de donateur als uitgangspunt te nemen.  

Laten we in Nederland leren van de fouten die in de Engelse fondsenwerving sector zijn gemaakt en voorkomen dat zo'n situatie in Nederland ontstaat.
De kennis om dat te doen is er.
Dus laten we die kennis omzetten in onze dagelijks praktijk!"

Reinier Fundraising en Nassau Fundraising hebben onlangs de Nederlandse vertaling van de samenvatting van het rapport 'Commission on the Donor Experience', met de titel ‘Een blauwdruk voor blijvende verandering in fondsenwerving’ gepubliceerd.

Bron:
- Website 'De Toekomst van Fondsenwerving'
- Nederlandse vertaling van de samenvatting van het rapport 'Commmission on the Donor Experience': downloaden via deze link
- Initiatiefnemers: Reinier Fundraising en Nassau Fundraising
  Reinier Fundraising publiceert tevens diverse bijdragen op Reinier Fundraising / Blog