Fundraisers.be

Lenthe, het Nederlands Mediahuis van de Filantropie sinds 1995, lanceert in januari een nieuw medium voor fondsenwervers.

The Fundraiser is een onafhankelijk vaktijdschrift over fondsenwerving & marketing.
De nieuwe titel richt zich expliciet en uitsluitend op alle fondsenwervers en marketeers die actief zijn voor fondsenwervende nonprofits in Nederland zoals goede doelen en instellingen in cultuur, zorg- & welzijn, wetenschap en sport.

Uit het tiental interessante artikels van het nummer 1 (voorjaar 2018) pikten wij volgende thema’s:

‘Reputatieschade: hoe vertel je het de donateurs ?’ door Renée Steenbergen
‘Morele superioriteit – ‘Wij doen zulke dingen niet’ – blijkt helaas naïf: het aantal overtredingen van diverse hulporganisaties in alleen al het afgelopen jaar, is bij elkaar toch aanzienlijk’.
'Wangedrag is één ding, maar erover liegen stapelt daar misleiding bovenop’.
‘Ook niet denken: niemand komt het te weten. Bad news travels fast.’

Goede doelen zijn niet louter het domein van ngo’s
Sarah Clifton, manager fondsenwerving Save the Children NL, over het belang van samenwerken met wereldverbeteraars:
‘Hoe meer donateurs het gevoel hebben dat ze beter zelf iets kunnen oprichten dan dat ze zich aansluiten bij een bestaande organisatie, hoe versnipperder onze sector wordt.
Het is dus zorgelijk dat grote organisaties het contact verliezen met de wereldverbeteraars – die daan maar zelf aan de slag gaan.’
Over innoverende goede doelen: ‘Veel ngo’s durven niet te experimenteren met een andere aanpak, ze zijn bang voor mislukking’.

Besturen kunnen zich meer inzetten om grote gevers te vinden
Hans Geels, bestuursvoorzitter van Make A Wish Nederland, over kringen van grote gevers: ‘Ik denk dat de cultuursector daarin voorop loopt, die grote gevers zie ik nog niet bij sociaal-maatschappelijke doelen. Mensen die echt veel kunnen geven, stichten vaak hun eigen fonds, is mijn indruk.
De ‘traditionele goede doelen liggen vaak nog aan het infuus van de overheid of mikken op vele kleine donateurs’.
Over de rol van bestuurders om die groep te activeren: ‘Als bestuurders zouden we inderdaad wel wat actiever kunnen zijn qua persoonlijke inzet bij fondsenwerving’.

Nieuwe wet bescherming gegevens
'Alle gegevens die je voortaan over donateurs of potentiële gevers vastlegt, moeten worden gedocumenteerd.'
De 10 stappen van de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) worden in dit artikel samengevat, waaronder de centrale vraag: mag je vaste donateurs nog mailen ?
‘ Ja, je mag je vaste donateurs berichten sturen per email, sms of app. Ze hoeven daarvoor niet eerst toestemming te geven, maar je moet wel een makkelijke, gratis afmeldingsmogelijkheid bieden bij elk bericht dat je verstuurt.’

De vier edities van het Magazine, evenals de veertig digitale edities The Fundraiser Weekly en een onbeperkte toegang tot alle online artikelen, kosten € 84.
Infos: link