Recente persknipsels

De CEO van Brussels Airlines steunde Bike for Africa

Bernard Gustin, de ceo van Brussels Airlines, werd niet gehoord. (…) De laatste maanden zou hij uitentreuren geprobeerd hebben om zijn plan op de raad van bestuur te presenteren, maar Carsten Spohr gaf hem daartoe nooit de kans.
Uiteindelijk zou Spohr hem zelfs brutaal de mond hebben gesnoerd. ‘Je zou beter wat meer aan je cijfers denken, in plaats van te gaan fietsen in Afrika’, zou die hem hebben toegeworpen. 
Daarmee doelde hij op Gustins deelname aan Bike for Africa, waarbij ceo’s gingen fietsen om goede doelen te ondersteunen. 
De Standaard (8/02/2018)

Nooit zo veel emoties, nooit zo veel centen

10.576 acties hebben meer dan 10 miljoen euro opgeleverd voor 1.642 goede doelen. Opnieuw een recordbedrag voor De Warmste Week.
Het zijn cijfers die doen duizelen. We doen daarmee zelfs dubbel zo goed als onze noorderburen, die zich met Serious Request normaal gezien veel guller tonen.
“Het verschil is dat je bij De Warmste Week je eigen goed doel centraal kan stellen”, zegt nethoofd Jan Van Biesen. “Daar plukken we nu de vruchten van.”
Gazet van Antwerpen (20/12/2017)

De Warmste Week, Serious Request, Viva for Life

De Warmste Week (Studio Brussel): “Zondagavond werd duidelijk wat dat allemaal opgeleverd had: 10,8 miljoen euro, liefst 3 miljoen meer dan vorig jaar.”
Serious Request (Nederland): “Jarenlang bleven de Nederlanders met Serious Request monsterbedragen binnenhalen.
Daar lijkt nu een einde aan te zijn gekomen. De actie leverde dit jaar ‘nog maar’ 5 miljoen euro op.
In elf jaar is het nooit zo weinig geweest.”
Viva for Life (RTBf): “Ook Wallonië had zijn eigen warmste week. De actie heet daar Viva For Life.
Het opzet is vergelijkbaar met dat van Music For Life: drie presentatoren sluiten zich zes dagen en nachten op in een glazen studio.
Dat leverde 4,1 miljoen euro op. Een record.”
De Morgen (26/12/2017)

Het gevecht om de gulle hand: liefdadigheid is ook big business

Geen schokkende beelden meer
Tine Faseur (KU Leuven) : “De tijd van de schokkende beelden om mensen uit schuldgevoel of medelijden te doen geven, is voorbij.
Bij de oudere generaties werkt dat misschien nog, maar jongere mensen - tot dertigers en veertigers - hebben daar geen boodschap meer aan.
Zij willen een verhaal waarin ze zelf kunnen meestappen, waarin ze ook iets terugkrijgen: betrokkenheid, of een beleving. Eigenlijk willen ze eerder delen dan geven.
Niet dat ze gierig zijn, integendeel, maar het moet meer zijn dan eenrichtingsverkeer.”
Direct mail: de schaduwzijde
“Zo is bij de Vereniging voor Ethiek in de Fondsenwerving (VEF) de direct mailing klacht nummer één.
“Het gaat dan vooral om beelden en teksten die te schreeuwerig of te schokkend zijn”, zegt Erik Todts van VEF.
Ook het teveel aan brieven heeft een averechts effect. “Ik zie dat sommige organisaties er zo tien of meer per jaar versturen”, zegt Marc Michils (Kom op tegen Kanker).
“Ze hebben op korte termijn geld nodig en kiezen voor de gemakkelijkste weg. Maar tien per jaar is te veel.
Zo begin je mensen te irriteren, en dat is schadelijk voor de hele sector.
Voor mailings geldt hetzelfde als voor alle andere actiemiddelen: doe het met mate. Zes per jaar is meer dan genoeg.”
Het Nieuwsblad (16/12/2017)

De slimme schenkers: welk doel redt meeste levens ?

De “effectieve altruïsten”, een van oorsprong Britse beweging die nu ook in Vlaanderen voet aan de grond begint te krijgen.
Een van de pleitbezorgers is Tobias Leenaert, bekend van het Ethisch Vegetarisch Alternatief (EVA).
“Laat niet enkel je hart spreken, maar ook je verstand”, vat hij het idee achter de effectieve altruïsten samen.
De effectieve altruïsten passen bij elke gift drie criteria toe: Hoe groot is het leed? Hoeveel geld gaat er nu al naartoe? En zijn we in staat om het probleem op te lossen?
In de Verenigde Staten nemen de aanhangers dat heel letterlijk.
Zo hebben ze er berekend dat je met het geld om één Amerikaanse blindegeleidehond te trainen, in de Derde Wereld 400 tot 2.000 blinden kan genezen.
Met andere woorden: voor hetzelfde geld help je zo veel meer mensen.
Het Nieuwsblad (16/12/2017)

Eén op de drie zelfstandigen steunt De Warmste Week

Volgens een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) steunt 29 procent van de Vlaamse zelfstandigen De Warmste Week.
Ze doen dat via giften, door zelf deel te nemen aan acties, producten te verkopen of materiaal ter beschikking te stellen.
Het NSZ polste verder nog naar de algemene steun voor goede doelen. Blijkt dat 82 procent van de zelfstandigen iets schenkt aan het goede doel.
Vooral organisaties die ziektes bestrijden zijn populair.
Het Nieuwsblad (20/12/2017)

Gatz helpt cultuurwereld fondsen werven met Friendraising

Samen met Emolife Belgium start minister van Cultuur Sven Gatz een vormingstraject om de cultuursector beter te leren fundraisen.
Met de kunst van Friendraising kunnen cultuurorganisaties kennis opbouwen om met meer succes fondsen te werven.
Bron: website Cultuur van de Vlaamse overheid (13/10/2017)

Hoe groot zijn de erfenissen in Vlaanderen ?

Inwoners van de rijkste gemeenten laten bijna vier keer zoveel vermogen na als die van de armste gemeente.
In totaal werd in 2016 bijna 10 miljard euro geërfd.
Kijken we naar de armste en de rijkste gemeenten, dan valt op hoe groot de verschillen per gemeente zijn.
Inwoners van de rijkste Vlaamse gemeenten (Tervuren, Sint-Martens-Latem en Oud-Heverlee) laten bijna vier keer zoveel vermogen na als die van de armste gemeente: het Oost-Vlaamse Horebeke waar de erfenis in 2016 niet meer dan 64.000 euro groot was.
De Standaard (8/02/2018)

-> Het Fundraisers Forum publiceerde onlangs een studie over de evolutie van giften en legaten ten voordele van Belgische goede doelen (2015-2016).
    Dit document is slechts in het Frans beschikbaar (link)

prochainesformations2  auditexpress2 newsletter2