Amendement verruimt begrip klantrelatie voor goede doelen

Goede Doelen Nederland logo30/01/2021 - Op 26 januari stemde de Tweede Kamer unaniem in met de twee amendementen voor de aanpassing van de nieuwe Nederlandse Telecommunicatiewet met bestrekking tot de invoering van de opt-in voor telemarketing.
Dit betekent dat voor goede doelen het begrip klantrelatie wordt verruimd en dat de klanttermijn niet zonder inspraak van het parlement ingeperkt kan worden.

Bij uitvoering van deze twee amendementen wordt de positie van de sector versterkt. 

In het oorspronkelijk wetsvoorstel was het begrip ‘klantrelatie’ beperkt tot mensen met wie een financiële relatie bestaat.
Het amendement verruimt het begrip ‘klantrelatie’ voor goede doelen zodat het voor goede doelen mogelijk blijft hun vrijwilligers en deelnemers aan een manifestatie telefonisch te benaderen voor steun of hulp.

Stevige lobby
Beide amendementen kwamen tot stand dankzij de stevige lobby van Goede Doelen Nederland, die op diverse momenten aandacht heeft gevraagd voor de bijzondere positie van goede doelen.

In ons land werd tot op heden, op basis van de Belgische wetgeving of van de Europese richtlijn (GDPR), nooit klacht ingediend wegens telefonische contacten van non-profit organisaties met hun vrijwilligers of sympathisanten (ondertekenaars van petities, enz.).

Bron
27/01/2021 - Goede Doelen Nederland - 'Tweede Kamer stemt unaniem met amendementen Telemarketing' (link)

______________________________
Menus
- Actu belge: tous les articles
- Actu internationale: tous les articles
Next webinars
- Webinar 'Campagne Testament.be: atouts et limites' - Jeudi 13 mars (14:00-16:00) session FR/NL (lien)
- Webinar 'Campagne Testament.be: troeven en beperkingen - Donderdag 13 maart (14:00-16:00) FR/NL sessie (link)
- Webinar 'Collecte de fonds: les Fondamentaux' - Jeudi 20 mai (9:30-16:00) (lien)

Prochainesformations2
Auditexpress2
Newsletter2